Den po katastrofě letadla Boeing 787 letícího 12. června na lince Air India AI171 do Gatwicku vydal indický Úřad pro civilní letectví (DGCA) příkaz k rozšířeným bezpečnostním inspekcím všech letounů Boeing 787-8 a 787-9 poháněných motory GEnx ve flotile Air India. Při katastrofě zahynulo asi 265 osob. Ze 242 osob na palubě přežil jediný cestující.
„Jako preventivní opatření tímto DGCA nařizuje společnosti Air India provést s okamžitou platností následující dodatečné úkony údržby na letadlech typu 787-8/9 vybavených motory GEnx, a to v koordinaci s příslušnými regionálními úřady DGCA,“ uvádí oficiální prohlášení indického Úřadu pro civilní letectví (DGCA).
Ve svém nařízení regulátor přikázal s účinností od 15. června 2025 (00:00) provést před odletem z Indie jednorázovou rozšířenou kontrolu letadla.
Úkony údržby zahrnují kontrolu sledování palivových parametrů a souvisejících systémů, kontrolu kompresoru kabinového...
Více
V rámci ochlazení celní války mezi USA a Čínou obnovil Boeing dodávky letadel čínským aerolinkám. Do Číny se v pondělí vrátil nový Boeing 737 MAX pro Xiamen Airlines, jehož přejímka byla v dubnu pozastavena rozhodnutím čínské vlády. Jednalo se odvetný krok na zavedení prohibitivních cel na dovoz čínského zboží do USA.
Na konci května Boeing oznámil, že v červnu dodávky obnoví, neboť cla byla na 90 dní snížena, aby se vytvořil prostor pro vyjednávání mezi představiteli USA a Číny. Nyní zbývá na dosažení dohod asi 32 dní. Podle posledních zpráv bylo dosaženo dohody o hlavních aspektech vzájemné obchodní výměny. Finální dohody má být dosaženo během schůzky.
Letoun v sobotu odlétl ze Seattlu a při přeletu přes Pacifik se zastavil na doplnění paliva na Havaji a na Guamu.
Boeing původně přepravil tento letoun do Čou-šanu poprvé v březnu, ale v polovině dubna se vrátil po přerušení přejímky zpět do Spojených států.&...
Více
Turecký regulátor nařídil leteckým společnostem, aby cestující informovaly, že mohou být pokutováni, pokud si po přistání rozepnou bezpečnostní pásy a začnou si brát příruční zavazadla z odkládacích polic dříve, než letadlo zastaví na parkovacím místě. Opatření mají vést k disciplinovanějšímu chování cestujících po přistání.
Turecké generální ředitelství civilního letectví ve svém oběžníku uvádí, že došlo k „vážnému nárůstu“ počtu cestujících, kteří po přistání během pojíždění vstávají ze sedadel, pohybují se v uličce a otevírají přihrádky pro kabinová zavazadla. Toto chování přetrvává i přesto, že tabla stále ukazují nutnost mít bezpečnostní pásy zapnuté a palubní personál upozorňuje, že letadlo ještě nedosáhlo své parkovací pozice.
Regulátor považuje za nutné přijmout dodatečná represivní opatření ke zvýšení povědomí cestujících o tom, že ti, kteří si předčasně rozepnou bezpečnostní pásy, budou označeni jako „problémoví cestující“ a ...
Více
Boeing 787-8 (VT-ANB) společnosti Air India letící na lince AI171 z Ahmadábádu (AMD) na londýnské letiště Gatwick havaroval krátce po startu z dráhy 23. Posádka vyhlásila po vzletu nouzi a hlásila nedostatečný tah a vztlak. Na palubě bylo podle agentury ANI celkem 230 cestujících a 12 členů posádky. Kapitán letu měl nalétáno 8200 hodin, druhý pilot 1100 hodin. Regulátor DGCA oznámil, že nouzi vyhlásil druhý pilot, z čehož lze soudit, že kapitán byl pilot letící. Letoun byl starý 11 let a 5 měsíců.
Podle údajů ze služby Flightradar24 dosáhlo letadlo výšky asi 120 m nad zemí a rychlosti 320 km/h. Z fotografií je zřejmé, že letoun měl před pádem stále vysunutý podvozek a videa jasně ukazují, že letadlo mělo potíže s nabíráním výšky. Boeing se zřítil na domy v hustě obydlené rezidenční čtvrti města. Zasažen má být kampus veřejné lékařské vysoké ško...
Více
Společnost Silver Airways oznámila, že ukončila provoz. Aerolinka provozovala lety letouny ATR 42 a ATR 72 zejména z Floridy. Koncem roku 2024 požádala o ochranu před věřiteli podle kapitoly 11. Před třemi měsíci společnost náhle zrušila všechny své lety z Orlanda.
V rámci bankrotového řízení nezískala aerolinka v aukci žádnou nabídku. Nyní se Silver Airways snaží prodat svá aktiva holdingové společnosti, která však o obnovení letů neuvažuje. Tím skončila třináctiletá provozní historie aerolinky.
Tento měsíc měla společnost naplánováno 1 545 letů a nabízela 93 900 sedaček. Nejvytíženější trasou byla linka mezi Fort Lauderdale a Tampou, která byla provozována až šestkrát denně v obou směrech.
Podle serveru ch-aviation tvoří park Silver Airways osm relativně nových letadel ATR (3x ATR42-600 a 5x ATR72-600). (Foto: Airline Geeks, Travel PR News, Skytrax, planes.cz)
Více
Generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg na konferenci Bernstein oznámil, že v červnu budou obnoveny dodávky letadel do Číny. V době eskalace napětí okolo dovozních cel zakázala čínská vláda objednávat a dovážet americká letadla, komponenty letadel i náhradní díly. V dubnu Čína dokonce vrátila dva letouny, které již byly v Číně na přejímce zákazníkem.
Ortberg na konferenci rovněž uvedl, že Boeing usiluje zvýšit výrobu svých nejprodávanějších letounů 737 MAX, V polovině roku chce vyrábět okolo 42 letadel/měsíc, ke konci roku 47 letadel/měsíc. Záměr však podléhá schválení regulátorem FAA, který po loňské nehodě Boeingu 737-9 společnosti Alaska Airlines výrobu zastropoval na 38 letadel 737 MAX měsíčně.
Úřadující šéf Federálního úřadu pro letectví (FAA) přitom minulý týden minulý prohlásil, že o zrušení výrobního omezení zatím nezvažuje. Ortberg bude muset lobbovat u regulátora, aby toto stanovisko změnil.
Boeing rovn...
Více
Airbus má na červnové výstavě Paris Air Show 2025 získat významné objednávky na letouny A350. Výrobce se snaží posílit své pozice v segmentu širokotrupých letadel, kterému dominuje Boeing. Důležitým trhem je Střední východ, který je významným zákazníkem širokotrupých letadel. Airbus také potřebuje odpovědět na nejnovější komerční úspěchy Boeingu, zejména historicky největší objednávku Qatar Airways na až 210 letadel 787 a 777X.
Důležitým zákazníkem jsou Riyadh Air, které údajně mají na aerosalonu podepsat objednávku na až 50 letadel A350. Vzhledem k tomu, že Riyadh Air zatím spolupracovaly s Boeingem, je příklon k Airbusu překvapením. Zdá se, že záměrem aerolinky je provozovat smíšený park dálkových letadel.
Pokud tomu tak bude, pak Riyadh Air volí přesně opačnou strategii, než nyní uplatňují Qatar Airways. Qatar chtějí v širokotrupé části flotily provozovat výlučně Boeingy, zatímco v jednouličkovém segmentu výlučně Airbusy...
Více
Organizace IATA mírně snížila odhad zisku pro globální letecký sektor na rok 2025, a to kvůli „významné“ ekonomické nejistotě, poklesu důvěry spotřebitelů a „nepřijatelným problémům v dodavatelském řetězci, které jsou zcela mimo kontrolu“. Generální ředitel IATA Willie Walsh, který hovořil na výročním zasedání IATA v Dillí, uvedl, že letecký sektor očekává v roce 2025 „pomalejší – ale stále velmi zdravý – růst“.
Odhad zisku byl snížen z prosincového odhadu 36,6 miliard USD na 36 miliard USD. Asociace uvádí, že odhady zisků na rok 2025 jsou stále vyšší než v roce 2024, a to díky nižším cenám leteckého paliva, které sníží provozní náklady.
Kombinovaný provozní zisk se odhaduje na přibližně 66 miliard USD, což je pokles proti odhadu 67,5 miliardy USD z prosince 2024.
Walsh uvedl: „Zisk 36 miliard USD je významný. Ale odpovídá pouze 7,20 USD na cestující...
Více
Dne 6. června zařadila Belavia na letišti v Minsku do své flotily trojici Airbusů A330-200 (EW-587PD, EW-588PD , EW-589PD). Letadla umožní společnosti vstoupit na trh dálkové dopravy. Letadla budou provozovat linky do Číny a jihovýchodní Asie, a to v konfiguraci pro pro 281 cestujících (18 míst v obchodní třídě, 263 míst v ekonomické třídě). Letadla jsou ve stáří 23 let. Přeškolení posádek zajistil Aeroflot ve svém moskevském výcvikovém středisku.
Belavia před nástupem západní techniky v roce 2003 provozovala letadla Tu-134A, Tu-154B-2 a Tu-154M. V říjnu 2003 zařadila do své flotily první Boeing 737-500. V roce 2007 si společnost pronajala Bombardier CRJ-100. V roce 2008 se ve flotile objevil první Boeing 737-300, v roce 2009 následoval CRJ-200. V září 2012 byly do operativního leasingu zařazeny dva Embraery 175. Rok 2014 se stal rokem uvedení do provozu pr...
Více
Ve své finanční zprávě za fiskální rok 2024–25 Wizz Air uvedl, že počet odstavených letadel kvůli problémům motorů Pratt & Whitney PW1100G činil 44 letadel. Počet odstavených letadel má klesající tendenci – ze 42 na konci března na 37 na začátku května. Během roku Wizz převzal také 26 nových letadel A321neo a 14 náhradních motorů, což pomohlo „zmírnit část dopadů“.
Odstavení velké části flotily zpomalilo meziroční růst přepravených cestujících na pouhá asi 2 %, přičemž provozní zisk společnosti se propadl o více než 60,7 % na 167,5 milionu eur. Burza na tento výsledek reagovala prudkým propadem ceny akcií o 27 %. V letošním roce ztratily akcie Wizz Airu již 19 %. Akcie Ryanairu za stejné období vyrostly o 31 %.
Společnost doufá, že již překonala bod zvratu a počet odstavených letadel bude postupně klesat, a to jak v nominálním, tak relativním vyjádření. Přesto bude během hlavn...
Více