Boeing přepracoval upevnění motoru u typu 777X

  • 02.06.2025 16:55

Problém s upevněním motorů, který vloni přinutil Boeing uzemnit všechna čtyři testovací letadla 777-9, byl podle zjištění výrobce způsoben nárazy vzduchu do hlavních silových upevňovacích elementů motorů. To způsobovalo vibrace a vedlo k selhání konstrukce. Rychle proudící vzduch z chladicího portu způsobil vibrace tahového prvku v případě, kdy přilehlá izolační deka používaná k ochraně hydraulických hadic byla ve vzdálenosti 7,62 mm od tahového prvku. To se týkalo levého tahového prvku.

Každý motor má dva titanové tahové prvky, které přenášejí tah motorů GE9X na konstrukci letadla. S délkou přes tři metry jde o největší tahový prvek, jaký kdy Boeing navrhl. „Titanová trubka takového rozměru vykazuje určité unikátní chování, a zjistili jsme, že titanová trubka této velikosti může vykazovat určité unikátní chování,“ uvedla Tresha Lacaux, viceprezidentka a hlavní inženýrka projektu 777-9, v interní zprávě Boeingu. „Změny jsme u testovacích letadel již zavedli a budeme je nadále kontrolovat, abychom zajistili pokračující bezpečný provoz“.

Boeing uvádí, že problém vyřešil zesílením titanové trubky, umístěním distančních pásků v upevnění izolační desky, která byla zároveň zesílena. Kromě toho byl uzavřen port, který směroval vzduch na levé táhlo. Podle Boeingu se tím eliminuje možnost vibrační odezvy. Spolu se zesílením prvků tak bylo učiněno hned několik opatření pro zajištění bezpečného provozu.

Další vylepšení silového upevňovacího prvku sledující prodloužení životnosti a snížení nákladů na údržbu bude aplikováno až u sériově vyráběných letadel před jejich dodávkou...

Vloni v srpnu bylo při rutinní prohlídce prototypu WH003/N7779XY odhaleno poškození upevnění motoru. WH-003 je vedoucím letounem počáteční certifikační fáze, je vybaven finální verzí motoru GE Aerospace GE9X s aktualizovaným spalovacím pláštěm a nejnovější verzí softwaru pro řízení motoru. Ze všech prototypů má nalétáno zdaleka nejvíce hodin. Následné však inspekce však odhalily defekt také na dalších dvou prototypech, které měly nalétáno výrazně méně hodin. To vedlo k rozhodnutí uzemnit všechny čtyři prototypy a upevnění přepracovat. Stalo se to pouhých pět týdnů po zahájení certifikačních letů s piloty FAA.

V důsledku uzemnění byly certifikační lety na takřka pět měsíců přerušeny, což dále posunulo termín uvedení letadla do provozu. Boeing přesto ujišťuje, že první exemplář předá Lufthanse v roce 2026. Spolu s tím byl na rok 2026 přesunut také komerční start nákladního Boeingu 777-8F. Původní termín zahájení komerčního provozu byl rok 2020. (Foto: Airline Ratings, @b777xlovers, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



TS73 - nepřihlášený host (...176.87...)
04.06.2025 22:02

No cely to radoby vysvetleni je dost divny..

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
03.06.2025 14:19

Zajímavé je, že izolační deka nebo deska (vyberme si :-) ) byla přesně 0.3 palce od té tyče ;-)
Držím palce, aby už to konečně lítalo!

O. M. - nepřihlášený host (...193.7...)
03.06.2025 01:35

Tak hlavně, že to zjistili, jinak se v tom plácaj doteď :-)

PV (...79.96...)
02.06.2025 21:16

„Titanová trubka takového rozměru vykazuje určité unikátní chování, a zjistili jsme, že titanová trubka této velikosti může vykazovat určité unikátní chování,“ To je prostě paráda :-D

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace