Letuška žaluje Airbus o 30 milionů dolarů kvůli toxickým výparům na palubě. Spor může mít vážný dopad na výrobce letadel.

  • 28.05.2025 12:41

Letuška společnosti United Airlines podala žalobu na Airbus a požaduje odškodnění ve výši 30 milionů dolarů. Žaloba se týká incidentu na palubě letadla Airbus A319, během něhož došlo k údajné inhalaci toxických výparů v kabině, což vedlo k „vážným a trvalým zdravotním komplikacím“ zaměstnankyně. Informaci přinesl server PYOK.

Dne 11. dubna 2023 letuška pracovala jako člen palubního personálu letu United Airlines UA2680 z newyorského letiště LaGuardia (LGA) na letiště v Denveru (DEN) v Coloradu. Po přistání a zaparkování letadla na stojánce v Denveru spustili piloti pomocnou pohonnou jednotku (APU), což je běžný postup.

Po zapnutí APU zaznamenala letuška v kabině silný chemický zápach. Okamžitě se u ní projevily příznaky, jako je dušení, pálivé pocity v očích a na kůži a intenzivní nevolnost. Navzdory pokusům zmírnit nepříjemné pocity opláchnutím očí vodou příznaky přetrvávaly i poté, co cestující opustili letadlo.

Prohlášení uvádí, že na letišti v Denveru zasahovali záchranáři, kteří u letušky zaznamenali zvýšený krevní tlak a zvýšenou hladinu oxidu uhelnatého, a to jak u ní, tak u další kolegyně, která byla rovněž vystavena toxickým výparům v kabině. Následně, po převozu do místního zdravotnického centra, ukázal rentgen hrudníku letušky nález v plicích popsaný jako „zamlžený“ obraz, naznačující chemické podráždění nebo zánět.

Letušce byl podán kyslík ke zmírnění dechové tísně. Po návratu domů se její stav dále zhoršil – objevily se těžké kožní vyrážky, mdloby a trvale vysoký krevní tlak. Krevní testy odhalily zvýšený počet bílých krvinek, což signalizovalo systémový zánět. Byla nutná další hospitalizace.

Podle podrobností dokumentů podaných u  soudu ve Virginii letuška, která byla dříve zcela zdravá, nyní trpí chronickými bolestmi hlavy, opakovanými krváceními z nosu, citlivostí hrdla a hypertenzí, která je podle jejích tvrzení spojena s vystavením toxickým chemikáliím. Tvrdí, že došlo k poškození výstelky hrdla odpovídajícímu chemickým popáleninám, což narušilo její hlas, a že v současné době podstupuje logopedickou terapii k obnovení hlasové funkce, nezbytné pro výkon povinností člena palubní posádky. Kromě toho stále trpí přetrvávající hypertenzí a neurologickými příznaky, které zásadně snižují kvalitu života a pracovních schopností.

Žaloba podaná u federálního soudu ve Virginii viní Airbus z nedbalosti při návrhu systémů pro řízení prostředí v letadle A319. Tvrdí, že konstrukce letadla umožňuje vnikání toxických chemikálií (například z motorových olejů nebo hydraulických kapalin) do kabiny prostřednictvím cirkulujícího vzduchu, přičemž tento jev je zhoršován provozem pomocné pohonné jednotky (APU).

Žaloba dále tvrdí, že Airbus nedostatečně informoval aerolinky a jejich zaměstnance o těchto rizicích a nepřijal dostatečná bezpečnostní opatření k jejich odstranění nebo prevenci. Poukazuje, že letadla Airbus vykazují nepoměrně vysoký počet „incidentů s výpary“ ve srovnání s jinými výrobci, což naznačuje konstrukční vady systémů Airbusu.

Podle právního týmu si Airbus je těchto rizik vědom již několik let, ale zanedbal modernizaci filtračních systémů nebo zavedení technologií pro detekci chemikálií, které by zabránily expozici.

Podle analytiků se kontaminovaný vzduch v kabině stal problémem, o kterém letecký průmysl ví již řadu let. Takzvané „incidenty s výpary“ obvykle nastávají, když chemikálie používané při údržbě letadel nebo při chodu motorů proniknou do kabiny pro cestující. Mnoho pilotů a letušek hlásilo dlouhodobé zdravotní potíže spojené s opakovaným vystavením kontaminovanému vzduchu, přičemž problematice se věnuje řada zpráv a studií.

Žaloba požaduje 30 milionů dolarů na pokrytí lékařských nákladů, ušlých příjmů, duševní újmy a sankčních odškodnění, a činí Airbus odpovědným za údajnou nedbalost.

Ačkoli aerolinky a výrobci často události bagatelizují jako málo závažné, vědecký výzkum i svědecké výpovědi naznačují, že tyto události mohou způsobovat vážné zdravotní problémy.

Právní analytici se domnívají, že tento případ by mohl ovlivnit budoucí regulační standardy a přimět výrobce, aby převzali větší odpovědnost za bezpečnost vzduchu v kabině. Letecký průmysl proto bedlivě sleduje, jak se tento soudní spor vyvine. (Foto: PYOK, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Jan - nepřihlášený host (...73.11...)
29.05.2025 10:48

https://avherald.com/h?article=4a20760d

Podivejte se tady neco o tom tady je napsane....resime to porad.

https://aircraft.airbus.com/sites/g/files/jlcbta126/files/2022-04/FAST52.pdf

Tady ve FASTu taky neco je.

MichalC (...188.182...)
28.05.2025 23:36

M_V: o zadnem jinem "needless" letadle nevim. Treba nekdo z ctenaru o necem vi.

M_V (...231.19...)
28.05.2025 17:07
Bleedless airplanes

Velká část incidentů s kontaminovaným vzduchem v kabině souvisí s odběrem tlakového vzduchu z kompresoru proudového motoru či APU. Nedávno (14. 5.) vyšel na tomto serveru článek "Boeingy 787 Dreamliner přepravily přes miliardu cestujících", B787 nepoužívá bleed air (jako jediné dopravní letadlo, nebo jsou dnes i jiná "bleedless" letadla?). Miliarda cestujících je už statisticky významné číslo, vymykají se B787 ve statistice incidentů s kontaminovaným vzduchem? Zkoumal to někdo?

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace