Turecká nízkonákladová společnost Pegasus Airlines překvapila dne 19. prosince objednávkou až 200 letadel Boeing 737 MAX 10. Objednávka sestává ze stovky pevných objednávek a sta opcí.
Pro Boeing, který letošní rok začal 5. ledna velmi špatně incidentem letadla 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines a později jej postihla 53denní stávka a výměna generálního ředitele, je tato objednávka nejlepší zprávou v tomto roce. Samozřejmě velkou výzvou zůstává dokončit certifikaci letadla a zejména zabezpečit jeho výrobu a dodávky v kontrahovaných termínech a potřebné kvalitě.
Boeing 737 MAX 10, jehož certifikace se očekává v roce 2027, je určen pro až 230 cestujících a má max. dolet 5740 km. Přestože v žádném ohledu (kromě ceny) nedosahuje parametrů konkurenčního Airbusu A321neo, je jeho nejbližším konkurentem. Objednávka Pegasus Airlines na 100 letounů 737 MAX 10 zvýšila celkové objednávky verze 737 MAX 10 na více než 1200 letounů.
Zároveň se jedná o další obří evropskou objednávku tohoto modelu. Ryanair objednal v květnu 2023 až 300 exemplářů, z toho pevných objednávek je 150.
Pegasus Airlines jsou vedoucím nízkonákladovým dopravcem v Turecku. Objednávka je součástí modernizace a rozšíření leteckého parku a přispěje k dalšímu rozšíření sítě společnosti.
„Letadla Boeing jsou nedílnou součástí našich operací od vstupu Pegasus na trh letectví v roce 1990,“ uvedla Güliz Öztürk, generální ředitelka Pegasus Airlines. „Jsme potěšeni, že rozšiřujeme naši flotilu o nový model Boeing 737 MAX 10. Pokračujeme v investicích do naší flotily v souladu s našimi růstovými cíli v Turecku i globálně a rozšiřujeme naši síť zaváděním nových tras.“ Pegasus Airlines zahájily provoz Boeingem 737 Classic před téměř 35 lety.
Pegasus provozují v rámci smíšené flotily 118 letadel od výrobců Airbus a Boeing pouhých 9 letadel 737-800. Tato objednávka proto zachránila Boeing od postupného vymření v rámci flotily společnosti. Podle serveru planespotters.net tvoří kromě zmíněných Boeingů flotilu společnosti 52 letadel A320 (6x A320ceo, 46x A320neo a 57x A321neo). Flotila tak čítá 118 letadel v průměrném stáří pouhých 4,5 roku. Hlavní bází Pegasus Airlines je istanbulské letiště Sabiha Gökçen (SAW).
Počet nevyřízených objednávek společnosti Pegasus nyní dosáhl 152. Kromě zmíněné stovky Boeingů 737 MAX 10 očekává Pegasus ještě 52 Airbusů A321neo. V příštím roce převezme Pegasus 9 letadel A321neo, z nichž první má společnost převzít v únoru.
Tisková zpráva Boeingu neuvádí konkrétní termín zahájení dodávek. Lze však předpokládat, že se tak stane ke konci dekády.
Turecko (a turecké aerolinky) úspěšně posilují své ambice být hlavním hubem mezi Evropou a Asií a konkurovat hubům, jako je Dubaj. Aktuální (aktivní) síť vlajkového dopravce Turkish Airlines pokrývá 120 zemí, nejvíce ze všech aerolinek na světě. Tento primát drží Turkish Airlines od roku 2012. Hlavní istanbulské letiště IST plánuje k roku 2027 obsloužit 100 milionů cestujících. (Foto: dijiotalhaber, Aviation Turkey, planes.cz)
To musela být sleva.
..a pak za vyplacené penále za nedodaná letadla koupí Airbusy
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Petrp: