Transformační plán Southwest naráží na odpor

  • 01.10.2024 06:30

Southwest Airlines na prezentaci pro investory 26. září představily komplexní transformační plán. Vedení letecké společnosti čelí v poslední době vážné (a oprávněné) kritice významných akcionářů, kteří považují hospodářské výkony společnosti za nedostatečné.

Zejména Elliott Investment Management, který v roce 2024 získal 10% podíl v akciích Southwest opakovaně vyzývá k výměně generálního ředitele Boba Jordana a dalším zásadním změnám ve vedení.

Společnost v rámci svého transformačního programu poprvé ve své historii přidělovat místa v letadle. Kromě toho, že tak reaguje na preference zákazníků získá dodatečné příjmy za „prodej“ sedaček. Southwest budou nabízet různé typy sedaček tak, jak je to obvyklé u nízkonákladových společností.

S novou službou Getaways by Southwest™ vstoupí Southwest do oblasti balíčkových dovolených.

Vylepšen bude věrnostní programu Rapid Rewards (přidružením kreditní karty).

Southwest se zatím nerozhodly odstoupit od politiky bezplatného odbavení zavazadel. V prohlášení letecká společnost uvedla, že očekává, že nevýhody v podobě snížené poptávky převáží jakékoli potenciální zisky z příjmů za přepravu odbaveného zavazadla.

Poprvé v historii aerolinky bude navázáno partnerství s jinou leteckou společností. Od příštího roku budou Southwest spolupracovat s Icelandairem (na mezinárodním letišti Baltimore-Washington (BWI)). Druhý, dosud neidentifikovaný partner, bude oznámen brzy.

Výše uvedená opatření včetně optimalizace výdajů na nová letadla mají Southwest přinést do roku 2027 úspory okolo 500 milionů dolarů. Správní rada rovněž schválila zpětný odkup akcií v hodnotě 2,5 miliardy dolarů.

Hlavním cílem je dosáhnout návratnosti investovaného kapitálu (ROIC) přesahující 15 % do roku 2027, což podle vedení společnosti výrazně překročí vážené průměrné náklady kapitálu (WACC).

Akciový trh reagoval pozitivně. Ceny akcií ve stejný den vzrostly až o 11,4 %. Nicméně Elliott Investment Management, hlavní kritik současného vedení Southwest, nepovažuje prezentované změny za dostatečné. Investiční společnost zopakovala zklamání nad způsobem, jakým je letecká společnost řízena.

Velkou částí problému společnosti je nepříznivý vývoj složení leteckého parku. Společnost, která typicky provozovala Boeingy 737-700 a je největším zákazníkem typu 737 MAX 7 se kvůli zpoždění této verze dostala do situace, kdy musí park obnovovat letouny MAX 8 a prodlužovat provoz starších letadel, která již měla být z leteckého parku vyřazena.  

Jak jsme již dříve podrobně informovali, problém spočívá v tom, že strategie společnosti je postavena na letadlech 737-700. Jejich náhrada většími MAX 8 koliduje s doposud úspěšným postupem, vede ke zhoršenému využití kapacit a špatným hospodářským výsledkům. Zatímco 737-700 mají kapacitu 143 sedaček, MAX 8 mají kapacitu 175 míst.

Situaci dále zhoršuje výrazný propad dodávek verze MAX 8. Přitom doposud není známo, kdy Boeing dokončí certifikaci MAX 7 a zahájí komerční dodávky. Nelze vyloučit, že termín certifikace se posune až do roku 2026. Vzhledem k těmto nejistotám je pro společnost prakticky nemožné plánovat ve střednědobém horizontu. Situace proto pro Southwest nevyvíjí příznivě.

Příznivě se však nevyvíjí ani pro Boeing. Pokud Southwest postupně konvertují většinu svých objednávek MAX 7 na MAX 8, je otázkou, zda má vůbec smysl MAX 7 vyrábět. Podmínky konverze MAX 7 na MAX 8 pro Southwest sice nejsou publikovány, lze však předpokládat, že Boeing musí letadla MAX 8 dodávat za cenu MAX 7.

V tomto roce měla aerolinka převzít 27 letadel MAX 7 a 58 letadel MAX 8. Ještě v lednu Boeing sliboval dodat 79 z původně plánovaných 89 letadel. Toto čísla se však v březnu snížila na 46 letadel MAX 8 a v dubnu na pouhých 20. Nyní se zdá, že Southwest nedostanou ani oněch 20 exemplářů. (Foto: CNBC, en.namu.wiki, Yahoo, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace