Nízkonákladové letecké společnosti (LCC) zajišťují asi třetinu světové plánované kapacity letecké dopravy a rychle rostou. Vyplývá to ze sledování organizace OAG za období září 2022 až září 2023. V daném období vzrostl podíl nízkonákladové dopravy o 2 p.b.
Hlavní nízkonákladové aerolinky využily období pandemie a připravily se na růst poptávky po pandemii. Využily mimořádně výhodné situace na trhu a objednaly za výhodných podmínek značené množství letadel. To jim umožňuje dále expandovat, zvýšit kapacity a snížit provozní náklady.
Model nízkonákladových společností je založen na maximální provozní efektivnosti, která umožňuje konkurovat cenou, nikoliv produktem. Potřebě maximální efektivnosti je podřízen letecký park, jednoduchá konfigurace kabiny, síť linek a její optimalizace, výběr letišť, rozsah nabízených služeb, palubní služby, způsob prodeje atd. To vše umožňuje fungovat s nízkými provozními i investičními náklady. LCC nabízejí relativně levné letenky, doplněné celým portfoliem doplňkových služeb, které mají výrazný podíl na růstu ziskové marže.
Model LCC se snaží napodobit tradiční provozovatelé svými nabídkami „Lite“,„Light“ nebo „Value Fare“. Problém „me too“ strategie je, že tradiční dopravci hází přes palubu diferenciaci a přistupují na cenovou soutěž. Protože však jejich nákladová základna je vyšší než u LCC, zákonitě nemohou konkurovat v ceně.
Podle studie OAG dnes podniká v oblasti pravidelné letecké dopravy na světě asi 811 aerolinek, z čehož asi 102 lze klasifikovat jako LCC. Přitom pouhých 103 společností zajišťuje 80 % ASK (nabízených kapacit a kilometrů). Mezi těmito 103 aerolinkami je 29 nízkonákladových.
Největší nízkonákladovkou jsou Southwest Airlines, které poskytují 11 % celosvětově nabízených kapacit (ACK). Southwest těsně následuje Ryanair, který nabízí 10 % celosvětových sedaček a kilometrů.
Z první desítky největších nízkonákladovek je osm z USA. Model Southwest byl úspěšně replikován nejenom v Evropě (např. Ryanair), ale i globálně. Největší penetraci nízkonákladových dopravců vykazuje jižní Asie, kde k srpnu 2023 bylo 63 % kapacit zajištěno nízkonákladovou dopravou.
Je zřejmé, že trend směrem k nízkonákladové dopravě je nezastavitelný a bude dále akcelerovat. Tomu napovídají i počty objednaných letadel nízkonákladovými společnostmi nebo pro nízkonákladové odnože tradičních aerolinek.
Nízkonákladové společnosti budou ve větší míře vstupovat do segmentu dálkových linek, kterému dominují tradiční dopravci. Airbus A321XLR, který letos nastoupí do komerčního provozu, přinese na dálkových linkách nízkonákladovkám další příležitosti
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém