Skupina IAG oznámila, že ukončila pokus o převzetí společnosti Air Europa. Důvodem jsou podmínky Evropské komise pro schválení transakce.
Skupina IAG drží od srpna 2022 v Air Europa 20% podíl a nyní se snažila získat zbývajících 80 %. IAG zaplatí Air Europa 50 milionů eur smluvního poplatku za nedokončení transakce.
IAG, jejíž součástí jsou mimo jiné British Airways a Iberia prohlásila, že předložila velmi dobrou nabídku, avšak pokud by splnila veškeré požadavky regulátora, transakce by ztratila ekonomický smysl.
V rámci vyjednávání s Evropskou komisí nabídla IAG předat polovinu svých frekvencí konkurenci, aby si souhlas s transakcí zajistila. Ani to však Komisi nestačilo a pro IAG jít dále už nedávalo smysl. Mluvčí IAG komentoval: „Nemůžete koupit společnost a pak více než polovinu jejího podnikání předat svým konkurentům. Jsme přesvědčení, že ustoupit dále nedává z finančního hlediska smysl. Rozhodli jsme se proto skončit.“
Evropská komise se obávala, že převzetí Air Europa skupinou IAG by omezilo výběr na některých vnitrostátních spojích, spojích do evropských zemí a na Střední východ. Na některých těchto linkách by jediným konkurentem kombinované společnosti zůstaly nízkonákladové společnosti, jako je Ryanair.
Spojení společností by podle Komise snížilo konkurenci na některých dálkových linkách, a to zejména mezi Španělskem a Jižní Amerikou. Ve svém prohlášení uvádí: „Komise se obává, že bez vhodných nápravných opatření by odstranění společnosti Air Europa jako nezávislé letecké společnosti mohlo mít negativní dopady na konkurenci na těchto již koncentrovaných trzích.“
Přes neúspěšný pokus převzít Air Europa zájem IAG o akvizice trvá. Kromě Evropy bude skupina vyhodnocovat možné akviziční cíle mimo Evropu. Pravděpodobným cílem může být některá z aerolinek Jižní Ameriky. Je velmi pravděpodobné, že neúspěšný pokus o převzetí Air Europa dále posílí zájem IAG získat v privatizaci TAP Air Portugal.
IAG nepřestane posilovat svou přítomnost v Madridu. Šéf skupiny Luis Gallego k tomu prohlásil: „Budeme i nadále rozvíjet naši přítomnost v Madridu, aby se tento hub mohlo rozvinout jako konkurent největších letišť v Evropě.“
Na rozdíl od skupin Lufthansa a Air France – KLM, jejichž hospodářské výsledky nejsou dobré, se skupina IAG těší dobrému finančnímu zdraví. Odtud také apetit IAG růst nejenom organicky, ale také akvizicemi.
Krach transakce zdaleka není problémem pouze pro Air Europa a IAG. Přístup regulátora k akvizicím může být vážným problémem pro budoucnost celého leteckého odvětví v Evropě.
Specifickým a tradičním rysem letecké dopravy v Evropě je vysoký počet relativně malých leteckých společností. To je pozůstatek představy, že každá země musí mít svou národní aerolinku. Tato představa se v kontinentální Evropě výrazně projevila naposledy v době nástupu covidu, kdy vlády štědře podpořily „své“ aerolinky specifickou podporou v celkové výši přesahující 30 miliard eur.
Na otevřeném evropském trhu dosud podnikají letecké společnosti s podstatným podílem státu.
Evropský trh je příliš fragmentovaný. Ve srovnání s tím např. americký trh prochází v podstatě permanentní konsolidací, která vytvořila veliké a vysoce efektivní letecké společnosti a dobře fungující trh. Historicky bylo v desítce nejziskovějších leteckých provozovatelů pět z USA.
V USA byl v roce 2019 podíl pěti největších dopravců na celkovém počtu přepravených cestujících 85,4 %, v Jižní Americe 81,6 %, zatímco v Evropě pouze 63,8 %. Průměrná provozní marže dopravců v USA v období 2017 až 2019 dosahovala 7 %, zatímco v Evropě pouze 3,2 %.
Organizace IATA v prosinci 2022 uvedla, že přes konzistentní provozní zisky před pandemií (2012–2019) letecké společnosti kolektivně nevytvářely ekonomické výnosy nad vážené průměrné náklady na kapitál (WACC) v odvětví. Průměrně byl kolektivní výnos na investovaný kapitál (ROIC) u leteckých společností o 2,4 % nižší než WACC, čímž ročně kolektivně „spálil“ průměrně 17,9 miliardy dolarů kapitálu.
V letech 2012 až 2019 to byly na celém světě právě jen americké společnosti, které dokázaly vygenerovat hodnotu. Za toto období vytvořily kumulativní hodnotu 43 miliard dolarů, zatímco v Evropě došlo k destrukci hodnot ve výši 16 miliard dolarů.
Tento patologický fenomén není dlouhodobě udržitelný. Konsolidace fragmentovaného evropského trhu je nevyhnutelná.
Evropský regulátor bude muset najít správnou rovnováhu mezi odůvodněnými zájmy cestujících (tj. možnost výběru) a potřebami (tj. finančním zdravým) leteckých dopravců a celého odvětví. Struktura odvětví se musí změnit a bez akvizic to nepůjde. (Foto: The Diplomat in Spain, Avianews, Aviation Week, planes.cz)
Jen: misto vasich osobnich invektiv doporucuji seznamit se se zpravou IATA.
> (tj. finančním zdravým)
Finanční zdraví bude pevné až tvrdé!
Jsou to sice ekonomicky zaklady (asi jste chybel), ale nenapadlo vas, ze vyssi matze je dusledek omezene konkurence (diky tomu, ze pet aerolinek ma 85% trhu)?
A je opravdu paradoxni, ze presne po tomto stavu volate.
Sice par spolecnosti mozna zkrachuje, ale aktivne podporovat prohlubovani monopolu, je docela ulet (pokud nejste reprezentant nektere z leteckych spolecnosti). Nicmene jsme na planes, takze zadne prekvapeni
Jen: zjevně jste si nevšiml, že článek se odvolává na názor IATA a studii McKinsey. Pokus si společnsoti nadokáží vyudělat, aby zaplatily cenu kapitálu, tak to asi dlouhou budoucnosty mít nebude. Fugovat s průměrnou marží 3.2% je nesmysl. To je ekonomickán realita. Že to nechápete není problém planes.cz.
Boze, jakmile skoncila fakta o nepovedene akvizici a zacaly nazory redakce Planes, tak se to nedalo cist
Volat po tom, aby pet nejvetsich leteckych spolecnosti melo 85% a brecet, ze u nas maj jen 60%, muze jen naprosty ekonomicky diletant.
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
IATA je lobistická asociace aerolinií, je jasné že je na jejich straně. Evropská komise by zase měla být především na straně spotřebitelů. A v zájmu spotřebitelů je co nejostřejší konkurence a v jejím důsledku co nejnižší marže. Nikoliv aby si díky vysoké konkurenci mohli dovolit dosahovat velmi slušných zisků. Aerolinie budou postupně krachovat a marže se případně zvýší.. Ale o té správné úrovni by neměla rozhodovat komise.
Ad téma článku. No pokud se IAG (tj. Iberia) rozhodne koupit Air Europa (tj. druhou největší Španělskou aerolinku), tak se nedivim že se to komisi nelíbí. Domnívám se, že pokud by je chtěla koupit Air France-KLM nebo Lufthansa, tak moc by nenamítali....