Po Korean Air jsou EgyptAir dalším provozovatelem, který se zbavuje flotily Airbusů A220. Důvodem je dlouhodobá nemožnost využívat letadla efektivně, a to kvůli trvajícím problémům motorů Pratt & Whitney 1500G. Dopravce o tom informoval v rámci zprávy o hospodářských výsledcích.
EgyptAir má ve svém parku 12 exemplářů, z nichž první převzal v září 2019. Dopravce má problém s letouny od začátku jejich provozu.
V únoru oznámila leasingová společnost Azorra, že všech 12 letadel vykoupí. Parametry transakce nebyly sděleny. Azorra uvádí, že letadla jsou velmi dobře udržovaná a osazena novými motory.
Pratt & Whitney 1500G jsou jedinou motorizací letadel řady A220. Motory jsou od samého počátku zdrojem potíží. Vykazují poruchy a velmi nízkou životnost. Kromě toho opravy v továrně trvají nepřiměřeně dlouho (přes 300 dní). Provozovatelé si rovněž stěžují na nedostatek náhradních dílů, který komplikuje údržbu.
Zřejmě nejmarkantnějším příkladem demonstrujícím rozsah problémů jsou airBaltic, které v době, kdy flotila čítala 13 letadel A220, vyměnily padesát motorů. Výrobce sice dlouhodobě slibuje odstranění závad, zatím však zůstává pouze u slibů. Vyřešit problémy motorů letadel řady A320neo je zjevně prioritnějším úkolem. Kvůli problémům motorů GTF je nyní odstaveno takřka 700 letadel A320neo.
Za pronájem nepoužitelných letadel platil EgyptAir 38 milionů dolarů ročně. Společnost ve své zprávě uvádí „trvající výskyt poruch motorů“.
V červnu 2023 měl EgyptAir mimo provoz sedm z dvanácti letadel. (Foto: Azorra, The Aviation Middle East, planes.cz)
Problém je v tom, že ani jiný motor použitelný na A220 neexistuje, LEAP je mnohem těžší. Ve stejné situaci je i Embraer s E2. Btw TK má pouze 321NEO.
Djspek: maji TK i AJet. A samozrejme trpi stejne jako ostatni s P&W
Djspek: oni nedostavují všechny naráz, ale jde to postupně, na některých už mohou opravy být provedeny.
V případě turka je situace taková, že NEO mají 44x, z toho něco mezui 12 - 18 je uzemněno kvůli opravám motorů.
MK: bože muj, samozřejmě, že mají.
Turkish Airlines nemaji zadne A320neo
Pls vie niekto preco napriklad Turkish lieta s A320 ktore maju Pratt & Whitney a Wizz nie?
Miroslav: a i kdyby byla, nikde není zaručeno, že by ten motor byl lepší jak P&W - u všech nových motorů se klade důraz na nižší hluk, nižší hmotnost, co nejnižší spotřebu a cenu motoru.
Na tom, ze neexistuje alternativni motorizace, nic prekvapujiciho neni.
Doba rozhazovani je davno pryc a ocertifikovat male “levne”, letadlo by byly obrovske naklady navic, ktere nikdo nezaplati.
Tenhle trend se presouva i do “drazsiho” segmentu - jen jedny motory ma uz i Airbus 350, Airbus A330neo (a to jeho ceo predchudce mel na vyber z 3 ruznych motoru), 737 MAX, 777-8, …
Takýto závažný problém môže ohroziť celý obchodný model Airbusu 220. Je prekvapujúce, že nejestvuje alternatívna motorizácia.
Celkem 10 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Dakujem vsetkym co sa zapojili a objasnili problematiku