Qantas restartuje projekt ultradálkových letů Sunrise

  • 10.07.2021 08:30

Projekt Sunrise má umožnit společnsoti Qantas otevřít non-stop ultradálkové lety z východního pobřeží Austrálie do Londýna a následně i dalších vzdálených destinací. Přímý let by zkrátil cestu do Londýna o čtyři hodiny a zbavil cestující otravného mezipřistání.

Před nástupem pandemie uskutečnil Qantas v rámci příprav rozsáhlý výzkum působení ultradálkových letů na cestující a posádky a uskutečnil také zkušební ultradálkové non-stop lety. Komplikovaným způsobem společnost dosáhla dohody s odbory, které si podle vedení společnosti vynucovaly nepřiměřené podmínky pro piloty a palubní personál. To nakonec vyřešil Qantas hrozbou, že na lety bude najímat místo kmenových zaměstnanců zahraniční posádky. Společnost si zajistila souhlas australského regulátora a předběžně vybrala dodavatele letadel. Letadla však neobjednala.

S nástupem pandemie byly práce na projektu pozastaveny. CEO Alan Joyce v dubnu 2021 slíbil, že plán restartuje během 12 měsíců. Pandemie sice výrazně a na dlouhou dobu postihne poptávku po mezikontinentálních letech, ale přímé non-stop lety se naopak mohou těšit většímu zájmu cestujících. Projekt Sunrise proto neztratil nic na své aktuálnosti. Navíc na zavedení non-stop letů může Qantas získat 40 milionů amerických dolarů subvencí od vlády Nového Jižního Walesu, pokud se zaváže lety projektu Sunrise provozovat exkluzivně ze Sydney. Pokud chce Qantas v horizontu dvou let komerční lety zahájit, objednání letadel již nemůže příliš odkládat.

Pro projekt si Qantas předběžně vybral jako dodavatele letadel Airbus a jeho A350-1000ULR. Předpokládal se nákup 12  strojů. Pro Airbus by se jednalo o mimořádně prestižní zakázku, která by mohla světové aerolinky inspirovat k zahájení non-stop letů na velmi dlouhé vzdálenosti. Přitom s odkladem projektu Boeing 777-8 na neurčito nemá v tomto segmentu Boeing, co nabídnout.

Boeing se konzultací o výběru letadla zúčastnil s letadlem 777-9. To by však nemohlo být kvůli doletu efektivně obsazeno. Boeing proto nabídl, že pokud bude vybrán, bude po přechodnou dobu provozní ztráty 777-9 kompenzovat a 777-9 nahradí 777-8, jakmile bude dostupné. To jen dokládá, nakolik je případná zakázka pro oba rivaly důležitá.

Nyní se Qantas bude muset rozhodnout definitivně a objednávku letadel uplatnit. Jak se zdá, společnost je k tomu přes trvající nejistoty okolo vývoje koronaviru nyní připravena. (Obr.: Qantas)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace